top of page

"שמתי לעצמי למטרה להעלות את הפועל פתח-תקוה לליגת העל": רז שטיין בראיון פתוח

לאחר שנתיים של מעברי קבוצות, רז שטיין מצא בית בהפועל פתח-תקוה. בראיון מיוחד לאתר הרשמי הוא מספר מדוע ויתר על הצעות מליגת העל בקיץ, הקשר עם עופר טסלפפה שהתחיל כבר לפני תשע שנים וההשפעה של הקהל על מה שקורה על הדשא


רז שטיין. צילום: אסף הופמן


רז שטיין לא אוהב לנדוד. השנתיים האחרונות בהן עבר בין הפועל חיפה, הפועל תל אביב ובני סכנין, היו יותר מדי עבורו. את העונה שעברה פתח שטיין בבני סכנין בליגת העל תחת שרון מימר כשחקן הרכב קבוע. ההתחלה הייתה מבטיחה עם שני שערים במחזורי הפתיחה ומקום קבוע בהרכב לאורך המחצית הראשונה של העונה. אלא שאז מימר עזב, הגיע חיים סילבס, אשר אימן את שטיין עונה קודם לכן בהפועל חיפה, ושטיין הפך לשחקן ספסל.

"גם בהפועל חיפה וגם בסכנין אני וסילבס לא שידרנו על אותו גל, אני מכבד אותו אבל אנחנו פחות מסתדרים", מספר שטיין בראיון לאתר הרשמי. "הבנתי שבגיל 28 אני צריך לחפש את האתגר הבא שלי. אני מאוד אוהב להתחבר למקומות שאני נמצא בהם והשנתיים האלה של הנדידה לא מאפיינות אותי. אני ועופר טסלפפה מכירים הרבה שנים, אני מתייעץ איתו הרבה ומחזיק מהדעה שלו בהרבה נושאים. כבר בעונה שעברה ראיתי מה קורה בהפועל פתח-תקוה, איך האוהדים הרימו את הקבוצה ושמעתי איך התנאים הם ברמת ליגת העל, ואכן זה ככה, יותר טוב אפילו ממה שחוויתי בסכנין. יחד עם הקהל, המסורת וההיסטוריה של המועדון, ידעתי שאני לא מחכה לכלום ואני חותם פה לשנתיים. שמתי לעצמי למטרה להעלות את הקבוצה לליגת העל בשנתיים שאני אהיה פה".


"התנאים יותר טובים ממה שחוויתי בסכנין". שטיין. צילום: אסף הופמן

ההגעה של שטיין למדים הכחולים לא נחתה עליו כרעם ביום בהיר. הקשר הקרוב עם טסלפפה והרצון של המאמן לראות את השחקן במדים הכחולים, גרמו לאופציה להפוך לריאלית כבר בחודשים האחרונים של העונה שעברה. "היו לי שיחות עם קבוצות מליגת העל בקיץ", אומר שטיין. "אם הייתי רוצה להישאר בליגת העל חד משמעית הייתי יכול לעשות את זה. אבל אחרי השיחות שלי עם עופר ופגישה שהייתה לי עם אבי יחיאל בקיץ, החלטתי שהפועל פתח-תקוה זה המקום שאני רוצה להיות בו. ראיתי המון משחקים של הקבוצה בעונה שעברה ולא פספסתי שום משחק של הפועל ששודר בטלוויזיה. ישב לי בראש כבר בעונה שעברה שזאת אופציה רצינית מאוד עבורי. גם העובדה שפחות שיחקתי בסוף העונה שעברה נתנה לי זמן לחשוב ולהסתכל הצידה, ובסופו של דבר אני שמח על ההחלטה שקיבלתי".

חוזה טאלנט והקשר עם טסלפפה

שטיין גדל ומתגורר גם היום בראשון לציון. מאורס לניקול, אותה הכיר לפני 9 שנים כששיחק בהפועל עכו. את צעדיו הראשונים ככדורגלן עשה במכבי תל אביב מגיל 9, ובגיל 15 עבר בחוזה טאלנט נדיר בזמנו למכבי חיפה, עם הסכם לשמונה שנים. שטיין היה חלק מכל הנבחרות הצעירות ואף קפטן נבחרת הנערים אצל אלון חזן. אלא שבגיל נוער עבר שחקן הכנף פציעה קשה בגבו, סדק בחוליה בעקבות אימונים ומשחקים, ורגע לפני הקפיצה לבוגרים הוא הושבת לשנה שלמה. שטיין סיים את גיל הנוער והיה צריך לקבל החלטה אם להישאר כחריג גיל בקבוצה הנוער הירוקה, או להתחיל את קריירת הבוגרים.


שטיין וניקול. צילום: אסף הופמן

בשלב הזה הגיעה הפנייה מטסלפפה, שבדיוק עמד להתחיל עם הפועל קטמון את עונתם הראשונה בליגה הלאומית. שטיין רשם עונת בכורה מצוינת עם תשעה שערים, שהקפיצו אותו עונה לאחר מכן להפועל עכו בליגת העל, שם שוב סבל מפציעה משמעותית, הפעם בשרירי הבטן, שהשביתה אותו לתקופה ארוכה. שטיין חזר לשנתיים נוספות בהפועל קטמון ולאחר מכן חזר שוב לשחק תחת טסלפפה בסקציה נס ציונה בליגה הלאומית.

התקופה בנס ציונה הייתה ללא ספק תקופת השיא של שטיין, הוא הוליך את הכתומים לעליית ליגה מפתיעה ומרשימה כשהוא נבחר לשחקן המצטיין של העונה. שטיין המשיך עם הקבוצה בליגת העל והבקיע תשעה שערים, למרות שבסיומה של העונה הקבוצה ירדה חזרה לליגה הלאומית בעקבות הפרש שערים נחות. התקופה בנס ציונה הייתה גם משמעותית ברמה האישית עבור שטיין. אביו, חיים ז"ל, שליווה את רז בכל צעד בקריירה, חלה במחלת הסרטן. "אבא שלי היה החבר הכי טוב שלי", הוא אומר. "הוא היה למלווה אותי לכל מגרש ובכל קבוצה שהייתי אבא שלי היה הופך להיות לדמות מוכרת, כי הוא היה הופך לאוהד של הקבוצה גם בלי קשר אלי". שטיין, עד היום, חוגג את השערים שהוא כובש בתנועת לב לעבר אביו.


שטיין עם התנועה המפורסמת. צילום: אסף הופמן

הרגשת שאתה על הגל מבחינה מקצועית לאחר העונה בליגת העל נס ציונה?

"בהחלט, הייתי בתקופה שקבוצות התעניינו ורצו אותי. ברמה אישית רציתי לנצל את המומנטום ולצאת לאירופה, גם אם זה לא לליגות הבכירות. לצערי בדיוק היה שיא הקורונה באירופה וקבוצות אפילו לא התאמנו, כך שזה לא היה על הפרק. החלטתי ללכת להפועל חיפה ולמרות שכבשתי ובישלתי אני וסילבס כאמור פחות הסתדרנו ועברתי להפועל תל אביב. הגענו לגמר גביע המדינה עם דרבי תל אביבי, אחת החוויות הגדולות בקריירה שלי".

"הלוואי שהייתי יכול לעבור אחד אחד ביציע"

שטיין היה שחקן הרכש הראשון שחתם בהפועל פתח-תקוה בקיץ. "היה חשוב לי לחתום לשנתיים כי אני מרגיש שהפועל נמצאת בתהליך של בניה מחדש", הוא מספר. "אני מאמין באמונה שלמה שאנחנו יכולים לעלות ליגה כבר עונה, אבל כן, יש גם סיכוי שזה פחות יתחבר וזה יקרה רק בעונה הבאה, זה הכדורגל. דרך כמו שנעשית בהפועל פתח-תקוה צריכה להיבנות ולא תמיד רואים את התוצאות שמקווים להן מיד. אני יודע שאני נמצא במקום שטוב להיות בו ושואף להתקדם כל הזמן".


"יודע שאני נמצא במקום שטוב להיות בו". צילום: סער כרמלי


העונה נפתחה עם 6 מ-6, אבל אז דברים החלו להשתבש. נראה שבעיקר הדרבי היה נקודת ציון משמעותית בהקשר הזה. "הדרבי טלטל את כולנו וגם את האוהדים, וזה מובן לגמרי. כמו שההפסד כאב לאוהדים הוא כאב גם לנו. אבל עונה בליגה הלאומית היא ארוכה, אנחנו עדיין מחפשים את היציבות שלנו ואני מאמין שבסוף כן נמצא אותה, זה עניין של זמן. הכי חשוב שנשמור על הגישה הטובה והמחויבות שלנו, לתת את הכל בכל משחק כמו שראינו ביום שישי האחרון וזה מה שיוביל אותנו למקום שאנחנו רוצים להיות בו".


"עדיין מחפשים את היציבות שלנו". צילום: סער כרמלי

ביום שישי מול הפועל רמת גן ראינו יכולת לא רעה בדקות רבות, אבל בסוף הקבוצה יצאה רק עם נקודה.

"כולנו מאוכזבים מהחודש האחרון של הקבוצה. נגד טבריה היו לנו 3 נקודות ביד, נגד רמת השרון הובלנו והשוו לנו, וגם המשחק מול רמת גן, זה משחק שאם היינו משחקים אותו 10 פעמים עם היכולת הזאת, היינו מנצחים לפחות ב-8. קבוצות באות לשחק נגדנו כאילו הן משחקות נגד קבוצה מליגת העל. נתקעות מאחורה ולא רוצות לתקוף וזה משהו שונה לגמרי ממה שהיה פה בעונה שעברה, ולא בגלל שהיו פה שחקנים פחות טובים. השנה יש הרבה יותר ציפיות, מצפים שאנחנו ניזום ונתקוף וקבוצות חוששים ונתקעות מאחור. אנחנו צריכים לדעת להביא פתרונות לזה כקבוצה וכיחידים. מבחינת הצוות והשחקנים התוצאות האלה הן לא דבר שעובר לסדר היום, אני יודע שנמצא את הפתרונות וכבר ראינו מול רמת גן ששיחקנו מהר מאוד בקצב גבוה והגענו למצבים. אני בטוח שבסוף זה יתאזן לטובתנו, כי כשאתה טוב הנקודות מגיעות".

כאחד השחקנים המנוסים והבכירים בקבוצה, אתה מרגיש אחריות למצב?

"ברור שאני מרגיש אחריות ואני אוהב את זה. חוץ מהאנרגיה שאני מנסה להביא למשחק, אני תמיד משאיר את הכל על הדשא ולסיים כל משחק כשאני יודע שנתתי את המקסימום כדי שהקבוצה תנצח. אני ושחקנים ותיקים ובכירים נוספים בסגל עושים הרבה שיחות כדי לשמור על חדר ההלבשה, אם צריכים להרים מישהו ולעודד אותו או שלפעמים הקבוצה בגישה לא טובה אז אנחנו מעירים ומדברים. בהפועל פתח-תקוה יש הרבה דברים שאין בקבוצות אחרות וזה לא סוד, יש פה קהל של ליגת העל וקבוצה של ליגה לאומית ואין ספק שהלחץ והציפיות משפיעים ואנחנו צריכים לדעת להתמודד עם זה, זה לא קל. הקהל רוצה תוצאות כאן ועכשיו וזה בסדר גמור. הקהל הוא בעל הבית פה ושם כסף מהכיס שלו ואין דבר שאני יותר מעריך מזה שהם לקחו את גורל הקבוצה בידיהם. אבל לצד זה, הם צריכים להבין שבדרך של הפועל חזרה לצמרת הכדורגל הישראלי צריכה להיות סבלנות ואם יתמידו בדרך שהמועדון הולך הבא הקבוצה תגיע לליגת העל, אין לי ספק".


"עושים הרבה שיחות כדי לשמור על חדר ההלבשה". שטיין עם רם לוי, עידן שמש ועוזר המאמן אייל ברוך. צילום: אסף הופמן

אנחנו שומעים בשבועות האחרונים את הקהל מאוכזב מאוד, מהצוות המקצועי וגם מכם השחקנים. איך זה מרגיש על הדשא?

"זה אף פעם לא נעים, אי אפשר להגיד שאנחנו מנתקים את זה לגמרי. אני בתור שחקן מנסה כמה שפחות להתייחס לדברים האלה. גדולה של קבוצה ושל שחקן זה לדעת להתמודד עם ציפיות וקהל ועם רגעים לא טובים. זה יכול לקרות גם בקבוצות הגדולות ביותר ופה נכנס העניין של השיחות בינינו והיכולת שלנו לשאוב מהקהל את הדברים הטובים שיש בו, ויש הרבה. הם מטריפים אותנו לפני המשחק ותוך כדי המשחק כשאנחנו מרגישים אותם מאחורינו זה יכול להעיף אותנו על הדשא. גם ביום שישי אני חושב שהקהל בעיקר תמך ועודד אותנו וזה עזר לנו מאוד על המגרש. ברגעים הפחות טובים שהקהל מביע את המחאה שלו זה בהחלט דבר שמשפיע, הלוואי שהיה לי כפתור שבעזרתו הייתי יכול להפוך את זה תוך כדי משחק, או אפילו לעבור אחד אחד ביציע ולהסביר לו כמה הקריאות והשריקות האלה תוך כדי משחק ממש לא עוזרות לנו. ראינו העונה כשאנחנו מקבלים שער בבית קשה לנו לחזור, ואני שמח שבשישי הייתה הפעם הראשונה שנקלענו לפיגור ולא הפסדנו, זה בהחלט מראה על שינוי".


"כשהקהל מאחורינו זה יכול להעיף אותנו על הדשא". שטיין על רקע הקהל הכחול. צילום: אסף הופמן

ביום שני הבא יארחו הכחולים את הפועל עכו למשחק האחרון לפני פגרת המונדיאל, ושטיין, כמו יתר הקבוצה, מאוד רוצה לצאת לפגרה עם שלוש נקודות. "המשחק הזה חשוב מאוד לכולם", הוא אומר. "לא ניצחנו שלושה משחקים ואנחנו מחכים לניצחון הזה. תמיד זוכרים את המשחק האחרון ואנחנו רוצים לצאת לפגרה עם תחושה טובה, לעבוד באימונים בשבועות האלה לקראת המשך העונה ולתקן את הדברים שאנחנו צריכים לתקן. אני סומך על הצוות המקצועי ב-100 אחוז שיעשה את התיקונים וזה מה שיוביל אותנו להצלחה, אני באמת מאמין בזה".

bottom of page