top of page

"אנחנו צריכים את כל האוהדים איתנו, זו יכולה להיות העונה הכי חשובה בתולדות המועדון"

חודש לאחר העלייה, מנכ"ל הפועל אבי יחיאל מתחיל להתרגל לחיים בליגת העל. בראיון מיוחד הוא מדבר על הציפיות ("רוצה שבעונה הקרובה המגרש בפתח תקוה יהיה מגרש שקבוצות באות אליו ויודעות שהן לא יוצאות עם נקודות"), התמיכה של אדם נוימן ("אני מאמין שהוא ימשיך איתנו"), קפיצת המדרגה הבאה של המועדון ("צריך לפתוח את הראש לכיוון של שותפים") והגיוס של האוהדים ("זה מרשים, אבל אנחנו רוצים להגדיל עוד יותר את תקציב השחקנים שלנו")


חודש בדיוק עבר מאז חזרה הפועל פתח-תקוה לליגת העל לאחר ביקור ארוך מדי, בן שמונה שנים, בליגה הלאומית. חגיגות העלייה שנמשכו ימים לא מעטים גם בתוך המועדון, התחלפו מיד לאחר מכן בהכנות קדחתניות לקראת עונת 23/24 בליגת העל, בכל המישורים. כאשר ההכנות כבר נמצאות בעיצומן ולאחר שהאוהדים חצו את יעד הגיוס הראשוני בגובה שלושה מיליון שקלים, נפגשנו לראיון עם מנכ"ל המועדון אבי יחיאל.



"היו הרבה חגיגות אחרי העלייה, אבל כשנכנסו למשרד יום-יומיים לאחר מכן, קיבלנו אגרוף לפנים והבנו שעכשיו צריך להתמודד עם כל הדבר הגדול הזה, הכנות לעונה בליגת העל", מודה יחיאל. "מבחינת העבודה עצמה, קצב העבודה תמיד הרבה יותר גבוה בתקופה הזאת, אבל הקיץ הזה עמוס כפליים לעומת מה שהתרגלנו. יש שינויים גדולים מאוד מבחינת התקציבים והסכומים שאנחנו עובדים איתם. יש המון פעולות שאנחנו עושים ועוד צריכים לעשות, מהתאמות ברמה המקצועית והניהולית ועד הדברים הכי קטנים כמו ניהול יום משחק. האינטנסיביות הרבה יותר גדולה אבל אנחנו עומדים בזה כמו שצריך, יש לנו צוות טוב והתאמנו את עצמנו לקצב הזה".



"הפרידות מהשחקנים שעזבו היו לא פשוטות"


בדומה לקו שראינו בשנתיים האחרונות, משתדלים במועדון גם בקיץ הזה לשמור על המשכיות, כאשר עופר טסלפפה ימשיך לעונה שלישית במועדון, כמו גם חלק גדול משחקני הסגל מהעונה שעברה שיישארו לעונה נוספת. "ידענו שנצטרך לעשות שינויים, אבל אנחנו מנסים לעשות כמה שפחות, בטח בצד הניהולי, על מנת שנוכל לייצר את ההמשכיות ולקחת קדימה את הדברים הטובים שעשינו בשנים האחרונות", אומר יחיאל. "מבחינת סגל השחקנים, אין ספק שאנחנו צריכים 8-10 שחקנים חדשים וזאת לא משימה פשוטה. כל שחקן הוא עולם ומלואו, אבל אנחנו בטוחים שככל שנזדקק לפחות שחקנים חדשים, כך הסיכוי שלנו להצליח הוא יותר גדול. אנחנו רוצים להשאיר את השלד ולתת הזדמנות להרבה שחקנים שהיו איתנו שמגיעה להם הזדמנות בליגת העל ואנחנו חושבים שהם יכולים להיות טובים מאוד שם. הלוואי שהיינו יכולים להשאיר את כולם, אבל צריך לעשות התאמות ועם חלק זה מתאים וחלק אחר יהיה במקומות אחרים. הפרידות מהשחקנים שעזבו היו לא פשוטות".



אחת ההחלטות הראשונות שהמועדון קיבל בקיץ הייתה הצירוף של אוהד אפרת. מה הוביל להחלטה הזאת?

"בכל מועדון היום, בליגה הלאומית ובטח בליגת העל, הנושא של הסקאוטינג והסטטיסטיקה הוא חשוב מאוד. יש כמויות אדירות של מידע שאנחנו מקבלים על שחקנים, במיוחד שחקנים זרים בשלב הזה של הקיץ, ויש צורך להיכנס יותר לעומק ברמת הניתוח של השחקן, על מנת שנדע בדיוק מי השחקן שאנחנו מחתימים. חלק גדול מהתפקיד של אוהד זה לקבל את הנתונים שמגיעים אלינו לגבי שחקנים מכל העולם, לשבת יחד עם צוות של עוד 3-4 אנשי מקצוע שנמצאים פה בסירקין בכל יום, והם יחד מסתכלים על אותם שחקנים ומעבירים את הרשמים והנתונים לצוות המקצועי. בקיץ הבנתי מהר לקראת מה אנחנו הולכים וידעתי שנצטרך עוד מישהו שיעזור לצוות המקצועי בגיוס ומיון של שחקנים. לא הרבה יודעים אבל אוהד עזר לנו גם בקיץ שעבר, יש לנו היכרות והיינו בקשר הדוק העונה, הוא מכיר את המועדון ואותי והיה נראה שזה לגמרי הדבר הנכון לעשות".



"עוד מיליון שקלים? יעזור לנו להביא שחקנים טובים יותר"


בעוד יומיים (מוצאי שבת בחצות, 10.6), יגיע לסיומו מבצע של עמותת הכחולה, הכולל מתנה מיוחדת מהמועדון בשווי מאות שקלים, לאוהדים אשר יצטרפו עד תאריך זה. עוד בטרם הסתיים המבצע, השלימו האוהדים גיוס של שלושה מיליון שקלים, סכום הגבוה בכמיליון שקלים לעומת הסכום שגויס בכל העונה שעברה וכפול מהסכום אשר גויס בסיום המבצע בקיץ הקודם.



"בהקשר הזה חשוב להגיד קודם כל, שהגיוס הזה מרשים וטוב לראות את העלייה המשמעותית מהעונה שעברה", אמר יחיאל. "זה מראה את התמיכה שיש לנו מהקהל ואת הפוטנציאל של האוהדים שאנחנו כל הזמן מדברים עליו. סכום כזה, שמגויס בשלב מוקדם יחסית של הקיץ, עוזר למועדון בכל דבר. מהתפעול השוטף, דרך היכולת שלנו לקבל אינדיקציות משמעותיות לתקציב שלנו בעונה הקרובה, דבר מאוד קשה בשלבים האלה, ועד כמובן לאפשרות להחתים שחקנים מבוקשים, לשפר את הצוות ואת התנאים לשחקנים. כמובן שיש גם את מחלקת הנוער ובית הספר לכדורגל שהם מרכיב חשוב בתקציב, יש פה מועדון עם אופרציה גדולה מאוד מסביבו, מועדון שמבחינת התקציב יגדל באופן משמעותי העונה בטור ההכנסות אבל לצערי גם בטור ההוצאות והגיוס של האוהדים עוזר מאוד בהקשר הזה. מעבר לכך, אני רוצה שעם השנים נצליח להוריד את התלות שלנו בגורמים חיצוניים או בפילנתרופים כאלה ואחרים, שיהיה לנו בסיס הכנסות גדול ממנויים, חברי עמותה וכו', על מנת שנוכל להמשיך לפתח את המועדון ולדעת שאנחנו יכולים לעשות צעדים עם ראייה רחבה יותר לשנים ארוכות. צריך לזכור שכל כסף שנכנס למועדון הולכ לטובתו, לשכר של עובדים ושחקנים, ליכולת שלנו להתפתח ולהביא את אנשי המקצוע והשחקנים הנכונים. כמו שאני רואה את זה, התקציב שלנו הוא מהנמוכים בליגת העל, וככל שנדע לדחוף את עצמנו יותר גם מבחינת ספונסרים וגם מבחינת חברי עמותה, זה יאפשר לנו לחזק את הסגל עוד יותר".


כמו שציינת, הגיוס כמובן לא נעצר בשלושה מיליון שקלים, עד כמה יכול להיות משמעותי גיוס של לפחות מיליון שקלים נוספים מהאוהדים עד לסיום העונה? איפה זה יכול לעשות את ההבדל?

"אנחנו מאוד רוצים להגדיל את תקציב השחקנים שלנו. בכל שלוש השנים שלי כמנכ"ל של הפועל, דיברתי על סדרי עדיפויות ועל כך שצריך להמשיך ולהשקיע בתחומים נוספים במועדון, וכמובן שזה עדיין נכון. אבל כשאנחנו מדברים על עונה ראשונה בליגת העל אנחנו צריכים לשים חלק מרכזי מהמשאבים והאנרגיות שלנו על תקציב השחקנים והצוות, כדי שלא רק נשאר בליגת העל שזאת המטרה הברורה, אלא נשאר בצורה כזאת שנוכל לאחר מכן להתקדם ולקחת את המועדון עוד שלב אחד קדימה. מיליון שקלים נוספים יעזרו לנו להביא שחקנים טובים יותר ונכונים יותר, גם מבחינת היכולת, ויותר חשוב מזה מבחינת האישיות".


מעבר לתמיכה של האוהדים, ראינו בשנתיים האחרונות את הקהילה העסקית שהולכת ומתרחבת סביב הקבוצה. יש בקרב האוהדים לא מעט תהיות לגבי אדם נוימן והספונסרים של הקבוצה בעונה הבאה. מה אפשר לומר עכשיו בנושא הזה?

"אנחנו בימים האלה נמצאים בקשר עם הספונסרים שלנו על מנת לייצר המשכיות, וכמובן לגייס חדשים. בנושא של אדם עוד אין לי פרטים מדויקים לעונה הקרובה, אבל לפי איך שאני רואה את הדברים, אדם ימשיך לתמוך במועדון ואני מאמין שבחודש הקרוב נדע בדיוק באיזו צורה. אדם מאוד שמח על ההישגים שלנו בשנתיים האחרונות ובמיוחד בעונה האחרונה ואני מאמין שהוא ימשיך איתנו. מאוד חשוב שנראה לו, כמו תמיד, שהוא לא לבד, וככל שנצליח לגייס יותר ספונסרים, שותפים עסקיים וכמובן את האוהדים, זה יעשה חשק לאדם ולאנשים חדשים להשקיע".



"לא כולם פילנתרופים שרק רוצים לשים את הכסף וללכת הצידה"


בכל מה שנוגע לעתיד המועדון, יחיאל מציע לחשוב על מסלול נוסף. "אנחנו צריכים לחשוב יותר קדימה ולראות איך אנחנו מצליחים להכניס שותפים", הוא אומר. "אנחנו צריכים להיות פתוחים לרעיונות יצירתיים יותר, וגם מבחינת העמותה צריך לראות איך אפשר להכניס שותפים גם באחוזי בעלות. יש מודלים שונים בעולם, ולדעתי אסור לנו ללכת ראש בקיר עם מודל אחד, אלא לחשוב כל הזמן מה הדבר הכי נכון להתפתחות של המועדון. כסף הוא אולי הגורם המשמעותי ביותר להתפתחות של המועדון, לא בהכרח כשיש כסף קורים דברים טובים, אבל בלי כסף זה כמעט בלתי אפשרי. אני מסתכל על ליגת העל ויש בערך 10 קבוצות עם בעלים בעלי יכולות כלכליות משמעותיות, ויש את המועדונים הבינוניים יותר במספרים, אני חושב שאנחנו בין לבין. מצד אחד אנחנו מועדון גדול עם היסטוריה, קהל ותנאים, אבל מצד שני אנחנו נחשבים בין התקציבים הנמוכים בליגה. אנחנו חייבים לפתוח את הראש ובעתיד הקרוב לדבר יותר על שותפות, גם באחוזים. להביא ספונסרים כמו שאנחנו עושים היום כשאנחנו מוכרים פרסום זה מאוד קשה אבל קורה יותר וזה טוב. יש תורמים שזה כמובן חשוב מאוד גם כן, אבל אנחנו צריכים לפתוח מסלול נוסף של שותפות עסקית אמיתית. העמותה חייבת להיות בפרונט והגוף המשמעותי ביותר, אבל אנחנו צריכים להבין שלא כולם פילנתרופים שרק רוצים לשים את הכסף וללכת הצידה. שותפים כאלו יאפשרו לנו יציבות כלכלית ויאפשרו למועדון לתכנן תכניות ארוכות טווח".


אמנם נגענו עד עכשיו בעיקר בקבוצה הבוגרת, אבל מועדון כדורגל הוא הרבה מעבר לזה. איך אתה רואה את העונה הקרובה בכל מה שקשור למחלקת הנוער?

"המטרה החשובה ביותר של מחלקת הנוער היא לייצר שחקנים לקבוצה הבוגרת, הדרך לזה עוברת דרך עלייה לליגת העל של קבוצות המחלקה, אבל המטרה היא שבכל עונה יהיו 2-3 שחקנים שמשתלבים בקבוצה הבוגרת. ראינו העונה כמה היו משמעותיים מתן גושה, רם לוי, אופק אושר, בר נאווי ורן חשפיה, הם עשו קפיצה העונה וראינו כמה זה חשוב. אנחנו רוצים להמשיך את זה, ולכן ממשיכים את ההשקעה שם עם התהליך שהתחלנו בשנים האחרונות מבחינת תקציב, אנשי מקצוע ומעטפת ששחקנים מקבלים. אנחנו משקיעים לא מעט בשמירה על השחקנים המוכשרים שלנו ועובדים קשה מאוד על זה ואני בטוח שבסופו של דבר נהיה בליגת העל גם בנוער ובנערים א'".


לסיום, מה יש לך להגיד לאוהד שקורא את זה עכשיו ומתלבט אם לעשות חברות בעמותה?

"עברנו את העונה המרגשת ביותר של הפועל ב-20 השנים האחרונות וזה רק הולך להשתפר. כל מה שהצלחנו להביא בעונה האחרונה, אם זה אוהד ואם זה מנכ"ל, כל אחד בתחומו, נצטרך כעת להביא הרבה יותר כי התחרות הרבה יותר קשה. אנחנו צריכים את כולם איתנו, כי אני רוצה שבעונה הקרובה המגרש בפתח תקוה יהיה מגרש שקבוצות באות אליו ויודעות שהן לא יוצאות עם נקודות. אנחנו צריכים להחזיר את המגרש הביתי כמו שהיה פעם בימי האורווה, שזה מגרש שקבוצות לא היו מנצחות בו בקלות, ובעונות מסוימות לא מנצחות בכלל. בשביל זה אנחנו צריכים את כל האוהדים כי זו לדעתי יכולה להיות העונה החשובה ביותר בתולדות המועדון, חד וחלק".



bottom of page