top of page

"אני מרגיש את האחריות שיש לי העונה ולא חושש ממנה"

בראיון ראשון מאז שחזר למועדון ורגע לפני המשחק הראשון בליגה, אבי ריקן מדבר על החזרה למדים הכחולים אחרי 15 שנים ("מרגש אותי"), ההכרות עם טסלפפה ("יש בו משהו סוחף"), הדיבורים על הגיל ("נשפט לפי התרומה שלנו") והמשחק מול בני סכנין ("משחק העונה שלנו")



בעוד שבועיים יחגוג אבי ריקן יום הולדת 35, במקום בו חגג גם את יום ההולדת ה-20 שלו. באמצע, עבר ריקן שנים נהדרות ברמות הגבוהות ביותר בכדורגל הישראלי, ואת העונה הקרובה הוא יפתח עם לא מעט אחריות שמוטלת על כתפיו – להיות גורם משמעותי בעונת החזרה של הפועל מבנה פתח-תקוה לליגת העל. לקראת פתיחת העונה ביום שבת מול בני סכנין, נפגשנו עם הקשר לשיחה פתוחה, הראשונה שלו מאז חתם במועדון.

אבי, 15 שנים מפרידות בין שתי הקדנציות שלך בכחול. מי השתנה יותר - אתה או הפועל פתח-תקוה?

"שני הצדדים השתנו מאוד. ברמה האישית אני חושב שהתבגרתי מאוד מקצועית ומנטלית. המועדון, מצידו, עבר לא מעט שינויים וטלטלות, אבל רואים את ההתפתחות שהוא עבר בשנים האחרונות. אני דווקא מזהה לא מעט דברים דומים מהקדנציה הקודמת שלי פה, כמו התמיכה של הקהל, החיבור לעבר ואפילו יש קצת אנשים שאני זוכר מהתקופה ההיא ועדיין נמצאים פה. החזרה למועדון ריגשה אותי ועדיין מרגשת אותי, ורק נשאר לעלות על הדשא".


חוזר לעניינים


הקשר התמודד בשבועות האחרונים עם פציעה שעיכבה את ההופעה הראשונה שלו על הדשא, אך בימים האחרונים הגביר קצב וצפוי להיות כשיר למשחק ביום שבת מול בני סכנין. "זה התחיל מפציעה קטנה ומרוב הרצון שלי לחזור מהר מדי זה כנראה קצת החמיר וחזרתי אחורה", הוא מספר. "אני מרגיש כרגע בסדר וצפוי לשחק בשבת בהתאם למה שהמאמן יצטרך אותי. מודה שהייתי די מאוכזב שנפצעתי אחרי מחנה אימונים טוב מבחינה אישית וקבוצתית, אבל טוב שזה קרה בגביע הטוטו ובתחילת העונה".



לפני כמה ימים אמרת לי באימון שאתה חושב שהמשחק בשבת הוא משחק העונה שלנו.

"אני לגמרי חושב ככה. לדעתי יצא לנו טוב מזה שנדחה המשחק הראשון, כדי שנוכל לפתוח בבית מול הקהל שלנו. אני בטוח שהקהל מצפה כבר להגיע לפה ונראה בשבת את האצטדיון גועש ורועש. בגלל ההגרלה שיש לנו בפתיחת העונה, ניצחון בשבת יתן לנו המון אנרגיות וזהות שאנחנו מחפשים אותה, וכמובן ביטחון שאנחנו יכולים להיות הרבה יותר טובים מהיכולת שהראנו עד היום. המשחק הזה מאוד חשוב, לא בגלל שהוא יקבע את גורל העונה, כי זו עונה מאוד ארוכה ומדובר סך הכל במשחק הראשון, אבל זה משחק שייתן לנו המון אנרגיות וביטחון, ואני בטוח שבשבת נראה את האנרגיה הזאת יוצאת החוצה".

מה המשפחה שלך חשבה על המעבר שעשית בקיץ?

"הם תומכים בי ב-100 אחוז. כל הזמן. כיף לי שאני יכול לעבור את העונה הזו, אחרי כל מה שעברתי, יחד עם המשפחה, כשהילדים כבר גדולים ומבינים. הם בעצמם מצפים מאוד למשחק בשבת. אני מרגיש את התכונה הזו גם בבית, לא רק בעיר ובמועדון. אני אמנם לא תושב פ"ת אבל מרגיש את כל מה שקורה סביב המועדון עם ציפיה של אנשים והתרגשות לקראת העונה הבאה, אז גם בבית זה ככה".

אתה מגיע למועדון שלפחות לעונה הקרובה עם יומרות אחרות ממה שחווית במכבי תל אביב, איך זה מרגיש עבורך?

"אני חושב שבעונה הזאת אנחנו ננסה לייצר לנו קודם כל זהות. כמו שרואים כולם, מאמצע הטבלה ומטה, הליגה פחות או יותר שווה. הורכבה כאן קבוצה כמעט חדשה ואני בטוח שככל שהעונה תתקדם ונהיה כל השחקנים ביחד, הקבוצה תרוץ. אני מצפה שנראה שאנחנו קבוצה אנרגטית, שסוחפת אחריה את הקהל, קבוצה שקשה לשחק נגדה, ועם קצת חיבור נכון נוכל לעשות דברים יפים. אנחנו יודעים שהעונה הזאת תהיה לא קלה, אנחנו נצטרך לסבול בה הרבה, אבל הכי חשוב זה לסבול ביחד כי רק ככה נעבור את הרגעים הקשים ונצמח מהם".

ספר על הקשר עם עופר, שאמנם הוא מאמן ותיק אבל עבורו זו עונה ראשונה בליגת העל.

"עוד לפני שחתמתי, היו לי כמה שיחות עם עופר, ואני חייב להגיד שהתחברתי לאיש הזה מהר. לא הכרנו קודם, אבל יש בבן אדם הזה משהו שסוחף אחריו. גם בשבילו זו עונה מאתגרת מאוד, עונה ראשונה בליגת העל עם קבוצה שהוא נמצא בה כמה שנים. עופר מאוד טוטאלי, הוא רוצה לדעת הכל ולעזור בהכל, כל בעיה קטנה, אפילו מתי מרטיבים את הדשא. עופר אחראי על הכל וזה כיף לראות שהמועדון כל כך חשוב לו. עופר חווה הצלחות בשנים האחרונות, אבל ליגת העל שונה מהליגה הלאומית, לא בהכרח ברמה, אבל יש בליגת העל אופי שונה ואנחנו השחקנים המנוסים יותר נצטרך לעזור בקטע הזה".




אל תשפטו אותו לפי הגיל


ריקן עבר קיץ לא שגרתי עבורו. לאחר שמונה עונות במכבי תל אביב, הקשר חיפש אתגר חדש, כשאת הפרק הקודם שלו הוא השאיר מאחוריו. "אני מסופק מאוד משמונה השנים האחרונות שלי במכבי תל אביב", אמר הקשר. "מרוצה על מה שנתתי ומה שקיבלתי שם. אבל עכשיו מבחינתי אני מוכן לאתגר חדש ולוקח אותו בכל הרצינות, ורואה את זה אפילו כאתגר קשה יותר מדברים שעברתי עד היום. ברגע שסיימתי את הפרק במכבי תל אביב חיפשתי את האתגר החדש ואני טוטאלי בזה במאה אחוז, כמו שאתם תראו העונה".

למה בחרת דווקא בהפועל מבנה פתח-תקוה?

"היו המון שמועות לא נכונות סביבי בקיץ. האמת היא שחיפשתי מקום שיאתגר אותי, מקום עם קהל. הייתי פה, אני יודע מה זה הפועל פתח-תקוה וזה קרץ לי. אני מרגיש את האחריות שיש לי העונה ואני לא חושש ממנה. בגלל הגיל, הרבה אנשים בארץ סוגרים עבורך דלתות, אבל רואים גם בעולם ויש גם דוגמאות פה בארץ לשחקנים מנוסים שמשפיעים- ערן זהבי, ליאור רפאלוב וגם איתי שכטר. שחקנים לא צעירים, אבל מנוסים ויודעים מה הם צריכים לתת".

כמה היה משמעותי העובדה שאיתי שכטר ועידן ורד כאן, שחקנים ותיקים שאתה מכיר מהליגה?

"כשדמויות כאלה בוחרות להגיע לכאן זה אומר הרבה, ואין ספק שהיה לזה חלק והיו לנו שיחות לפי שחתמתי. יחד עם הצעירים הרעבים שיש פה והזרים האיכותיים שהגיעו, אני בטוח שנראה קבוצה מעניינת מאוד פה העונה".

ברמה הפיזית, איך ההרגשה שלך לקראת העונה ואחרי ההתאוששות מהפציעה?

מבחינה פיזית אני מרגיש מצוין, יש היום GPS ואי אפשר לשקר, אני נותן מה שצריך מבחינת הפיזיות וכשזה בא יחד עם ניסיון, חוכמת משחק ו-ותק, זה אמור להיות שילוב מנצח. הגיל בשבילי לא משחק תפקיד, אני בטוח שיראו את זה השנה במועדון. החברים לקבוצה אומרים לי שהם לא מאמינים שאני עוד מעט בן 35, ואני בטוח שגם הקהל ירגיש את זה באנרגיות שלי. אני בטוח שגם אני וגם עידן ואיתי, לא נאפשר לאף אחד לשפוט אותנו לפי הגיל, אלא לפי התרומה והניסיון שלנו".


המיתוס על "חדר ההלבשה" נחשב לקלישאה עבור הרבה אוהדים, עד כמה הדבר הזה באמת משמעותי?

"כשיש חיבור חברתי זה תמיד בא לידי ביטוי במגרש. יש כאן חבר'ה מדהימים ושילוב טוב. המקום הזה בסירקין מאוד מחבר ותומך, משהו שאני זוכר עוד מהקדנציה הקודמת כשהתאמנו בקיבוץ עינת. מהניסיון שצברתי, תמיד כשחדר ההלבשה היה מלוכד, זה בא לידי ביטוי ברגעים המכריעים – בדקות האחרונות, במשחקים החשובים, כשצריך מהפך או לשמור על יתרון שביר. כמובן שלבד זה לא יכול לעבוד, וצריך להיות פה שילוב עם הנושא המקצועי".



ממה שהספקת לראות, מה יאפיין את הקבוצה העונה מקצועית?

"הקבוצה הזאת נבנתה עם רעיון, אנשים לא באו והמציאו משהו, הצוות הגיע עם רעיון מסוים ולפיו נבחרו השחקנים. זה נכון שאנחנו עדיין לא מספיק טובים, אבל אני בטוח שכשיגיע המאני טיים, הקבוצה תרים את הרמה שלה. החיבור הזה יקרה תוך כדי תנועה. אני רוצה לראות פה קבוצה אטרקטיבית שהקהל רוצה לראות אותה זה אומר שבדשא אנחנו נהיה מאוד אגרסיביים ודומיננטיים במאבקים ובאנרגיות שלנו, ברצון כל הזמן לשחק כדורגל התקפי יחד כמובן עם מגבלות של קבוצה עם שאיפות צנועות בעונה הראשונה שלה בליגת העל".

עד כמה היכולת של השחקנים המנוסים – אתה, איתי ועידן, תקבע את גורל העונה הזאת?

"אני לא חושב שדווקא בפן המקצועי, אלא ביכולת שלנו להעלות את הרמה של הקבוצה דרך הניסיון וקבלת החלטות נכונה על המגרש. לצד זה חשוב לזכור שכדי להצליח נצטרך להיות קבוצה שבה לכל אחד יהיה את החלק שלו. אני חושב שיש פה עוד שחקנים שלא יודעים כמה הם יכולים להיות טובים, שחקנים שפחות הכרתי עד היום כמו רם לוי, מתן גושה, רז זרבאילוב, יער זמברובסקי, שחקנים מוכשרים מאוד שאם ילכו עוד קדימה הם ידחפו גם אותנו איתם. אין לי ספק שזה יקרה, לא סתם חתמתי פה ולא סתם אני מאוד רעב לקראת העונה. אני בטוח שנעשה עונה טובה ואני אומר את זה בשיא הביטחון".

הקהל פה שבר הקיץ את שיא המנויים של המועדון עם קרוב ל-4,000 ואווירה שלא זכורה שנים, מה יש לך להגיד להם לפני שהכל מתחיל?

"קודם כל, יש לי צמרמורת לשמוע את המילים האלה, אני אפילו לא יכול להסביר למה. אני בטוח ש-4,000 זה לא הגבול של המועדון הזה. זו תהיה עונה ארוכה שיהיה בה גם סבל אבל אנחנו נהיה חייבים להרגיש את החיבור הזה, כאילו השחקנים והקהל קשורים אחד לשני בחבלים. החיבור הזה יהיה שם ברגעים הקשים, כשאחרי הפסד נלך להודות לקהל והוא יביא מהפכים וניצחונות דרמטיים בדיוק בגלל הדברים האלה. מחכה כבר לראות את היציע מלא בכחול".

bottom of page